Дитина тікає від реальності у віртуальний світ: алгоритм виходу для батьків

Якщо дитина прив’язана до ґаджета, важливо усвідомити, чому ця залежність з’явилася. Не варто панікувати. Дотримуйтеся простого алгоритму:

Якщо ви помітили, що у дитини є залежність від ґаджетів:

1. Не кричіть на дитину, не вживайте суворих заходів. Найчастіше батьки для дітей є авторитетом, діти саме їх наслідують. Подумайте, чому залежність у дитини з’явилася? Здебільшого в дорослих членів сім’ї теж є з цим проблеми. Мама приходить і жаліється на залежність дитини, а потім з’ясовуємо, що в тата теж вона є. Говоримо, що допоки батько свою залежність не подолає, дитині немає сенсу висувати претензії.

Якщо це трапилося тому, що в сім’ї ви не завжди стежите за часом, який проводите в ґаджетах, і у вас теж є
залежність, треба чесно сказати: “Доню (синку), я усвідомив, що в мене теж є залежність, тож подумаймо, що нам із цим далі робити, щоб залежності стало менше”. Можна зробити сімейні традиції – правила, які працюватимуть для всіх. Наприклад, у певний проміжок часу ніхто не може користуватися електронними приладами. Але цього правила мають дотримуватися всі. Або, наприклад, під час вечері ніхто не гортає соцмережі, не відповідає на повідомлення. Вечеря – суто сімейний час. Можна запровадити день без ґаджетів. Обрати день, щоб поїхати на природу, де разом робити щось цікавим, де ґаджети будуть не потрібними.

2. Відлучайте поступово. Якщо ви усвідомили, що у вашої дитини серйозна залежність, вона зовсім не може жити без ґаджетів, у неї істерика, вирують емоції, відразу забирати ґаджет буде неправильно. Робіть це поступово, щоб психіці дитини простіше було призвичаїтися. Це схоже на залежність у наркоманів. Їх так само лікують: зменшують дозу, поки залежність повністю не мине. Ми теж зменшуємо час, коли дитина спокійно без телефона може обійтися.

3. Запропонуйте щось цікавіше. Подумайте, що можна запропонувати дитині цікавіше за пристрій. Відпочинок на природі, прогулянки в парку, на велосипеді разом із родиною поїхати покататися, піти в театр, у кіно. Можливо, розвивальні гуртки або гра в настільні ігри.

4. Проаналізуйте поведінку в спілкуванні з дитиною, що в неї зі стосунками з однокласниками й друзями. Якщо в сім’ї все гаразд, від ґаджетів ніхто не залежний, а дитина залежна, з’ясуйте, чому вона тікає від реальності. У ґаджеті добре: одразу дають якісь бонуси, можна досягти високих результатів, миттєво внутрішньо себе задовольнити. Поговоріть із дитиною щиро: що в неї зі стосунками? Що у школі? Як можна покращити ситуацію?

За мотивами лекції в центрі дитячого й сімейного розвитку “Атма”